torsdag 8. september 2011

Brød og hverdag

Høsten er virkelig igang med lekser, foreldremøter og matpakker. Med matpakker går det mye brød, og jeg kan stolt fortelle at jeg har endelig knekt "brødbakekoden"! Den har i mange år vært verre å forstå enn DaVinci-koden...



Kornbrød blanding har vært redningen, sånne 1-2-3 brød dere vet. Jeg pimper den litt opp for å få mer ut av den også.

Man blir veldig fort godt vant til hjemmebakt brød, det er jo såå mye bedre og holder seg også bedre:)


Bildene er av vår nye fine brødboks, som tar vare på de hjemmebakte brødene! Hadde før en brødboks fra Perfect Home, men den var jeg rett og slett lei. Er jo glad i å bytte litt :)



Klem Benedicte





4 kommentarer:

  1. Åhh.. ønsker mæi åsså en brødboks. nu ligger brøe på benken å ser rotat ut.. hehe.. Hilsen fra leieboeran

    SvarSlett
  2. Kjempefin brødboks☺
    Eg kjøpte ein sånn old fasion brødboks på brukten og malte den-vart veldig bra☺

    Heimelaga brød er BEST ja☺-men eg syns ikkje dei varer lenge, allerede dagen etter er dei tørre syns både eg og min kjære....

    Ha ein fin helg☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  3. Hva med å bruke min oppskrift:

    1 pose kornbrød
    1 pose grovbakst
    3 never havregryn
    2 never hvetekli
    2 poser gjær
    2 never solsikkefrø
    ½ neve linfrø
    2 ts salt
    2 ts sukker
    3 ss olje
    13-14 dl VARMT vann (så varmt du får det i springen, varmetapet er stort på vei fra springen til det er blandet i deigen).

    Kna med hendene, la heve i 20-30 min. Hell godt med olje på bakeflaten, del deigen i tre og kna godt og lenge før du former dem til brød. Sett dem oppi brødformene, bruk en kost eller flaske og sprut vann på brødene, før du pynter dem med solsikkefrø. La heve til de titter over kanten, da skrur du på ovnen. Ha et klede eller tre over mens de hever.

    Stek på 190-200°C varmluft i ca. 40 min.

    Disse brødene må mannen og kompisene sine ha med på jakt fordi de varer så lenge og er skikkelig, skikkelig gode!! :-)

    Hilde

    SvarSlett

Veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar:)