mandag 16. juli 2012

Verdens Beste Sjokoladekake

Her kommer en bitteliten reprise av en av mine beste oppskrifter. Har fikset litt på innlegget som var skrevet i 2008, men fremdeles gamle bilder.






For mange år siden fikk jeg oppskrift på en utrolig god sjokoladekake! 
Jeg må herved advare for dette er en bombe.....kaloribombe...:)

  • 400g margarin
  • 4,5 dl vann
  • 8 ss kakao
Kokes opp i en kasserolle





  • 9 dl sukker (!)
  • 9 dl hvetemel
  • 2 ts natron
  • 1 ts salt
  • Bland det tørre i en stor bolle, og rør inn kakao/smør/vann-blandingen.
  • 1 boks rømme
  • 4 egg
    Helles i røra og bland!
    Tips! Klipp et snitt i hjørnene på bakepapiret, så slipper du de stygge brettene i hjørnet på kaka....

    Stekes nederst i ovnen på 180 grader i 30 minutter

    Glasur:
  • 100g margarin
  • 6 ss melk
  • 4 ss kakao
  • 2 ts vaniljesukker
  • 350g melis
    Med en gang kaka kommer ut av ovnen stikker du hull over hele med en gaffel!


Mens kaka steker lager du glasuren. 
Ta på glasuren mens kaka enda er varm.

Dette er en vinner hver gang :)

Klem Benedicte

14 kommentarer:

  1. Den oppskriften "adopterte" jeg med en gang. Lovte min datter at vi skulle bake sjokoloadekake i helgen, så da var jo denne perfekt! Kalorier eller ikke, man må jo få lov å kose seg!!!!!
    Ha en god helg der oppe i nord!

    SvarSlett
  2. He he, det var litt pussig at du kom med den oppskriften. Jeg har akkurat maken etter min faster.
    Og den er blitt mye bakt skal jeg si deg.
    Kos deg og god helg!

    Klem Simmas Hus

    SvarSlett
  3. Alle skjønner jo at denne må bli godt!! 9dl sukker....Hi-hi

    SvarSlett
  4. Det der saltet i kaka e vel bare å droppe eller?

    Har også bakt den mange ganga ( uten salt ) og den e knallgo!

    Forsnka bursdagshilsen til den tøffe 1-åringen :)

    SvarSlett
  5. Sender du i posten også...hihi:)) Jeg digger kaloribomber!!!
    Og hvilken deilig liten pjokk på bildet under her;)
    God helg og kos dere!!!

    SvarSlett
  6. Denne så skikkelig god ut!!Tror jeg må prøve den ja gitt!!!
    Ligger litt smpshabby hjemme så dette passer bra!

    God helg!

    SvarSlett
  7. åhh, den oppskrifta tar eg vare på ja!!!! såg driiiiitgo ut :)

    SvarSlett
  8. ooooops.... jepp-kaloribombe!! men den smaker vel nyyydelig:) friste-friste

    SvarSlett
  9. Denne såg jo så god ut!så den skal prøves,bombe eller ikke bombe!ha ei fin uke!

    SvarSlett
  10. nam nam ... denne her må jeg prøve engang ;-)
    takk for tipset til en kake som ser veeeeldig god ut! ;-)

    SvarSlett
  11. Hei!

    Fin blogg du har. Jeg stoppet opp på dette innlegget, og er nå klar for en tur til butikken for å kjøpe ingredienser.. håper du ser kommentaren min, selv om det er et gammelt innlegg..
    Det ser ut som at kakeformen din er mindre enn min, du har vel ikke målene på den? Kjedelig om den blir for tynn og tørr... Ha en fin dag videre!

    Klem Anne

    SvarSlett
  12. Har smakt den nå, den beste skuffkaken jeg har smakt, saftig og kjempegod!! Takk :-)

    SvarSlett
  13. Varmluft eller ikke? Kaken er nyyyydelig!!!!

    SvarSlett
  14. Hei på deg.
    Tusen takk for hilsen hos meg! ..blir nok mye rydding etter håndtverker her i dag..
    Tusen takk for at du deler oppskrift, den kaken din så lekker ut ;)
    Ønsker deg en riktig fin dag, og en fortsatt glad sommer med sol og varme.
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett

Veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar:)