lørdag 3. desember 2011

Trafikkfarlig, magisk og stemningsfull (Reprise)




(Dette er et repriseinnlegg fra den lille spalten jeg hadde i lokalavisen ifjor! Men fremdeles like aktuelt!)


Mørketid – ordet er jo ganske negativt, grått og trist. Men samtidig er denne tiden som mørketiden starter ganske magisk. Magisk er det når adventstaker, stjerner og annen lysdekorasjon popper frem i vinduer og på husene rundt omkring!
Lysene skaper en lun og god stemning, de minner oss på den flotte tiden vi går i møte.

Jeg elsker denne tiden. Elsker! Jeg er vel det jeg kan kalle et meget ”julete” menneske og når jeg er ute og kjører i adventstiden, så henger jeg nesten ut av frontruten for å se på alles forskjellige julevinduer og dekorasjoner utenfor husene. Du kan trygt si at jeg er noe trafikkfarlig i så måte… Kjøreturene går gjerne litt saktere enn vanlig, mens jeg ser i alle vinduene og tenker:
Åh, det var en fin stjerne, lurer på hvor de har funnet den?, eller Hm, lurer på hvorfor de har adventstaken i det vinduet og ikke det andre der borte..? Og hvis husene har to vindu tett i tett, men med bare èn adventstake i det ene vinduet – ja, da lurer jeg faktisk på hvordan de får sove på natten. I mitt hode ville hele huset nemlig tippet overende… Symmetri er min religion.

Selvfølgelig kan jeg gremmes litt over blinkende, neonfargete lysslynger som henger fra takrenna til garasjen til flaggstanga til hundehuset, men som regel koser jeg meg med all denne lysmagien og julestemningen.

Førjulstiden handler for meg først og fremst om stemning! Og det er mye som kan gi meg julestemning, alt fra lukten av svibler, medisterkaker, O helga natt og et glimt av Skomaker Andersen. Så er håpet hvert år at man skal kose seg med førjulstiden og klare alle ”obligatoriske” oppgaver og gjøremål uten å bli for stressa og sure.

Jul blir det jo faktisk uansett. Uansett om sølvet ikke er pusset, dukene ikke er rullet, om kjøttrullen ikke er hjemmesydd, men kjøpt på spar og til og med hvis du har bare èn adventstake i dobbelvinduet ditt.

O’ jul med din glede!

Klem Benedicte

2 kommentarer:

  1. Heisan!!
    Måtte le når jeg leste innlegget ditt!!
    Sånn er jeg også!! Og dette med symmetrien MÅ da være viktig!! Hihi
    Kjekt å gå tur med hunden nå,og kikke inn i stuene!!
    Finfin lørdag til deg!!
    klm ingrid louise(lady louise)

    SvarSlett
  2. eg e akkurat likens Benedicte.. Har du forresten vært i Skibotn å kjørt i det siste??:) Anbefales..der e det MYE festlig å se:) Men kanskje det ikke anbefales likevel..kan bli meget trafikkfarlig!

    SvarSlett

Veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar:)