søndag 6. juli 2008

"Fikse råd til hjemmebruk"


Forleden kjøpte jeg en ganske genial bok fra www.haugenbok.no. Skulle egentlig kjøpe barnebøker til Emma(kjøpte 10 postmann pat bøker til 196,-!!) da jeg tilfeldigvis så "fikse råd til hjemmebruk".
Beskrivelsen var bl.a: "husets lille uunværlige hjelper, med over 500 fikse råd og lure løsninger på hjemmelivets mange små og store praktiske problemer".
Dette var noe for meg, for jeg ellllsker virkelig sånne småtips som man får bruk for!!
Fikk boken igår, og tenkte jeg kunne dele noen av de triksene ihvertfall jeg skal ta i bruk=)
  1. Sett en liten knapp i enden på taperullen, lettere å finne enden og knappen er lett å fjerne!
  2. For å døyve malingslukt skjærer du en løk i to og legger den med snittsidene opp i rommet mens du maler. Kast etterpå!
  3. Uønsket odør på badet forsvinner hvis du tenner en fyrstikk og lar den brenne i noen sekunder. (Fyrstikkesken er allerede plassert på badet mitt=))
  4. For å unngå at småbarn får shampo i øynene, smører du en stripe vaselin over øyenbrynene deres. Da renner shampoen ut til sidene, og ikke ned i øynene.
  5. Små spiker eller stifter er nesten umulige å holde på plass med fingrene mens du slår dem inn. Stikk spikeren gjennom en pappstrimmel, og hold den på plass med pappen, så slipper du blå negler og bøyde spiker.
  6. Når du åpner en ny malingsboks, legger du en strimmel med aluminiumsfolie rundt kanten av åpningen. Eventuelt malingsølfølger med foliennår du tar den av - og boksen er lett å lukke og åpne igjen.

2 kommentarer:

  1. Smarte tips! Det med en knapp på enden av tapen var jo genialt.

    Tusen takk for alle kommentarene i bloggen min forresten, veldig koselig:)

    SvarSlett
  2. Unnskyld mitt dumme spørsmål, men hva er uønsket odør på badet? Dersom det er toalett på badet, vil det vel bli litt eh.. drittlukt der, og om den kanskje ikke er ønskelig er den vel en naturlig følge av det som foregår der? I andre rom derimot.. :-D

    SvarSlett

Veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar:)